När bör du se över dina budskap?
Vad kännetecknar säljande budskap?
Källorna till fungerande budskap
Vad ska företagspresentationen innehålla?
Företagsprofilering på webben
Viktigt när du ställer ut på en mässa
Konsten att nå ut med sitt budskap

Går din hemsida bort - eller hem?

Nu tänkte vi INTE berätta för dig varför du ska satsa på din hemsida. Det skulle vara att slå in öppna portaler. Du känner Internets fördelar lika bra som vi. Möjligen kan vi erbjuda lite ny kunskap om ett ofta bortglömt problemområde. Det inte helt oviktiga – innehållet. När Internet fick sitt genomslag fick IT-bubblarna oss alla att svettas. (Trots att de var de som hade fleecetröjor.) Vi fick veta att nu gällde inte längre någonting, av det mänskligheten hittills hade lärt sig om kommunikation. Men faktum är att vårt sätt att sända och ta emot budskap ligger i våra gener. Så ha gärna en modern och flashig hemsida. Men kom ihåg att människors grundläggande behov av mening, struktur och egen vinning – inte försvinner i samma stund de skriver: www.

Precis som i alla andra medier bör en fungerande hemsida:

- påverka nyckelbeslutsfattarna
- visa fullt ut vad företaget kan erbjuda
- göra att företaget framstår som unikt, intressant och aktuellt
- skapa trovärdighet
- vara ett kommunikationsverktyg som personalen står bakom och vill använda

Här får du några punkter som hjälper dig att lyckas med innehållet:

  1. Håll dig inom branschens referensramar
  2. Tänk nyckelbeslutsfattare – inte nyckelkund
  3. Ha full koll på vem som deltar i kundens beslutsprocess
  4. Förmedla det nyckelbeslutsfattarna vill höra – inte det du själv vill berätta
  5. Hitta den gemensamma nämnaren för nyckelbeslutsfattarna
  6. Var både generalist och specialist – din målgrupp är det redan
  7. Ge ett svar på frågan ”What´s in it for me?” – på alla nivåer
  8. Gör skillnad – erbjud något unikt
  9. Använd ett språk som målgruppen förstår
  10. Sökoptimera men utan att fördärva budskapet
  11. Organisera dig för att administrera hemsidan
  12. Ta reda på om den fungerar som du önskar
  13. Uppdatera hemsidan med jämna mellanrum utifrån ovan
  14. Företagets hemsida finns i första hand till för dina kunder – låt inte inre angelägenheter styra innehållet

 

© 2009 MEINCO AB MALMÖ SWEDEN | WEBBPRODUKTION AV J5 GRUPPEN