Att missa en mässa är att missa en massa
Monterkaffet puttrar. Skålarna dignar av havrekakor. Loggan är belyst, produkterna också.
Det liknar lite grann montern till vänster. Och den till höger. Det personliga
mötet i all ära. Men varför finns det så få tydliga budskap i mässmontrarna?
Eller snarare så väldigt, väldigt många budskap? Vad hinner du själv uppfatta på
en tiodels sekund? Det är dyrt att delta i mässor, se till att få valuta för
dina pengar. Ofta är det väldigt lätt att sticka ut. Grundregeln är enkel: Gör
som du aldrig har gjort!
Några tips om hur du förbättrar ditt mässdeltagande
Fundera på om ditt enda incitament är att konkurrenterna deltar
Kartlägg dina möjligheter att förmedla dina budskap på mässan
Kartlägg profilen på besökarna
Kommunicera mycket före mässan – skapa en förväntan
Skaffa djupare kunskaper om besökarnas utmaningar och behov
Sätt upp mål för mässkommunikationen
Anpassa ditt upplägg och dina budskap efter besökarna
Utgå från en idé
Presentera ett intressant och aktuellt huvudtema
Låt ditt huvudtema genomsyra all mässkommunikation
Förmedla ditt budskap tydligt
Skapa trovärdighet
Skapa nyfikenhet för att fånga in besökarna
Förbered och motivera din personal inför mässan
Följ upp skapade kontakter