Att höras när ingen lyssnar
Forskning visar att du nås av flera tusen budskap varje dag. Vissa av dem hade
kanske förändrat ditt liv. Om du bara hade hört eller läst det. Eller kanske
snarare – förstått vad som menades. När du har formulerat ditt budskap måste du
nå ut med det. Man behöver inte vara släkt med Einstein för att fatta det.
Däremot krävs det lite av din hjärnkapacitet för att skapa en smart strategi.
Och en realistisk kommunikationsplan. Här nedan får du några goda råd.
Gör såhär
Bestäm dig för vem det är du vill påverka
Skapa dig en bild om nuläget för ditt
varumärke
Förstå hur din målgrupp konsumerar media och söker information
Bli en
mästare på de informationskanaler som når din målgrupp
Håll ett öga på vad dina
konkurrenter gör – observera bruset
Dominera så gott du kan inom ditt mediaval
Förtunna inte effekten genom att sprida ut dig i för många medier
Upprepa ditt
budskap – ju mer komplicerat allt oftare
Var konsekvent över tid – håll den röda
tråden och tjata, tjata, tjata
Förmedla samma sak i alla kommunikationskanaler
också genom de mänskliga
Följ ett genomtänkt kommunikationsplan
Sätt med jämna
mellanrum ”kundhatten” på dig och se över dina kommunikationsenheter
Följ upp
dina aktiviteter och korrigera vid behov
Här kan dina kunder söka information
Hemsida
Mässa
Nyhetsbrev
E-brev
Kundtidning
Kundklubb
Sökmotorer
DR
Fackpress
Kundevent
Populärpress
Morgonpress
|
Kvällspress
Banners
Sociala medier bloggar etc.
Årsredovisning
PR
Editorials
TV-reklam
Butiksreklam
Utomhusreklam
Kundernas
intranät Platsannonser
|