Halvera dina dubbla budskap
Har du barn? Erkänn att det är svårt att betrakta dem med andras ögon.
Likadant är det med det du producerat på arbetstid. Det är lätt hänt att du
berättar det du så gärna vill berätta. Och inte det som mottagaren vill veta.
Ett bra budskap hittar du inte bara i de egna korridorerna. Viktiga ledtrådar
ligger också gömda i nyckelbeslutfattarnas behov.
Vill du väcka intresse och sälja? Erfarenheten visar att du då ska använda
budskap som:
Adresserar en människa och inte ett företag
Riktar sig till en bestämd/tydlig målgrupp
Har sitt ursprung i målgruppens verklighet
Adresserar nyckelbeslutfattarens utmaningar
Baserar sig på en unik insikt om målgruppen
Skiljer mellan konkurrensfördel och konkurrensförutsättning
Tar hänsyn till omvärldsfaktorer och imponerar med en hög "wow-faktor"
Är både funktionella och emotionella
Förmedlar all kundnytta
Dödar myter
Tar tjuren vid hornen och adresserar frågan varför inte anlita oss
Engagerar alla nyckelbeslutsfattare
Följer en röd tråd över tid
Går att begripa
Följer produktens/tjänsten livscykel