Går din hemsida bort - eller hem?
Nu tänkte vi INTE berätta för dig varför du ska satsa på din hemsida. Det skulle
vara att slå in öppna portaler. Du känner Internets fördelar lika bra som vi.
Möjligen kan vi erbjuda lite ny kunskap om ett ofta bortglömt problemområde. Det
inte helt oviktiga – innehållet. När Internet fick sitt genomslag fick
IT-bubblarna oss alla att svettas. (Trots att de var de som hade fleecetröjor.)
Vi fick veta att nu gällde inte längre någonting, av det mänskligheten hittills
hade lärt sig om kommunikation. Men faktum är att vårt sätt att sända och ta
emot budskap ligger i våra gener. Så ha gärna en modern och flashig hemsida. Men
kom ihåg att människors grundläggande behov av mening, struktur och egen vinning
– inte försvinner i samma stund de skriver: www.
Precis som i alla andra medier bör en fungerande hemsida:
- påverka nyckelbeslutsfattarna
- visa fullt ut vad företaget kan erbjuda
- göra att företaget framstår som unikt, intressant och aktuellt
- skapa trovärdighet
- vara ett kommunikationsverktyg som personalen står bakom och vill använda
Här får du några punkter som hjälper dig att lyckas med innehållet:
- Håll dig inom branschens referensramar
- Tänk nyckelbeslutsfattare – inte nyckelkund
- Ha full koll på vem som deltar i kundens beslutsprocess
- Förmedla det nyckelbeslutsfattarna vill höra – inte det du själv vill berätta
- Hitta den gemensamma nämnaren för nyckelbeslutsfattarna
- Var både generalist och specialist – din målgrupp är det redan
- Ge ett svar på frågan ”What´s in it for me?” – på alla nivåer
- Gör skillnad – erbjud något unikt
- Använd ett språk som målgruppen förstår
- Sökoptimera men utan att fördärva budskapet
- Organisera dig för att administrera hemsidan
- Ta reda på om den fungerar som du önskar
- Uppdatera hemsidan med jämna mellanrum utifrån ovan
- Företagets hemsida finns i första hand till för dina kunder – låt inte inre angelägenheter styra innehållet